7 důvodů, proč by se i vaše firma měla stát součástí úspěšného EDI příběhu
Úspěšné EDI
Věděli jste, že se EDI používalo už na začátku 60. let? Pravda, v té době ještě neexistovaly EDI standardy a data se přenášela prostřednictvím telefonních linek nebo dálnopisu. A přece se úspěšný příběh elektronické výměny dat (EDI) pro obchodní dokumenty začal psát už tehdy. Dnes by se bez této důmyslné a neustále se vyvíjející technologie nechtěl (a nemohl) obejít prakticky žádný podnikatelský sektor. Ale proč vlastně? Proč bude úspěšné EDI v budoucnu hrát při digitalizaci světové ekonomiky ještě větší roli? Důvodů pro to je celá řada.
1) Spolehlivost EDI
Znáte rčení: “Nikdy neměň vítězný tým”? Není divu, že se na elektronickou výměnu dat (EDI), jako na osvědčenou technologii, spoléhá celá řada firem po celém světě. Pro nespočet dodavatelů, poskytovatelů služeb a obchodníků tvoří nezbytnou součást optimalizace jejich dodavatelského řetězce. Spolehlivost je nepochybně jedním z hlavních faktorů úspěšného EDI. Vše funguje hladce, jako skvěle trénovaný a sladěný tým, který byste rozhodně nechtěli měnit.
2) „Jít s davem“ v elektronické výměně dat
Následující úvaha přesně vystihuje EDI: „Technologie, kterou tolik let používá po celém světě tolik společností, prostě musí být dobrá.“ Stále více firem očekává, že i jejich obchodní partneři budou používat EDI. Čím více je účastníků dodavatelského řetězce, kteří si vyměňují elektronickou formou objednávky, dodací listy, faktury a další obchodní dokumenty, tím efektivněji celý systém funguje. Jde tu v podstatě o princip „následování davu“: bude se připojovat stále více firem, které nebudou chtít zůstat technologicky pozadu či dokonce ztrácet zákazníky.
3) Přístup k obchodním dokumentům odkudkoli
Firmy, které zatím EDI nepoužívají, se v době koronaviru mohly setkat se situací, kdy dodavatelé postupovali obvyklým způsobem a posílali jim faktury do kanceláře. Zaměstnanci ovšem pracovali z domova a neměli k fakturám přístup. Digitalizace procesů prostřednictvím EDI umožňuje firmám přistupovat k obchodním dokumentům odkudkoli. To je neocenitelná výhoda, nejen ve výjimečných časech, jakými právě procházíme.
4) EDI a bezpečnost investic
Spoustě z nás může být povědomá následující situace: koupíte si smartphone od konkrétního výrobce a o tři měsíce později přijde na trh novější model. Ve světě EDI není důvod se něčeho podobného obávat, nebudete totiž investovat do včerejší technologie namísto té zítřejší. V EDI technologiích dochází k neustálému dolaďování a aktualizacím, což jejich uživatelům umožňuje používat nejmodernější verzi technologie i v rámci služby, která úspěšně běží už celá desetiletí. Důležitost EDI umocňuje i neustále rostoucí počet uživatelů a významný, zatím nevyužitý potenciál pro budoucnost, který k EDI neodmyslitelně patří.
5) Digitalizace významně snižuje chybovost
Lidé jsou v řešení řady úkolů lepší než stroje. Jako lidé mimo jiné projevujeme emoce, jsme kreativní a většinou také dokážeme zvládnout i úkoly, s jakými jsme se dosud nesetkali. Úlohy, které se opakují, však mohou být pro člověka zdrojem chyb. Použití EDI zamezuje systémovým nesrovnalostem (už žádné vytištěné dokumenty s ručním vyplňováním dat), což znamená, že je možné se úplně vyhnout potenciálním chybám.
6) Úspěšné EDI je dostupné všem
Není pochyb o tom, že EDI je už dlouho rozšířené i v malých a středně velkých firmách. Zatímco zpočátku se jeho přínosy omezovaly jen na velké korporace, v dnešní době využívají automatizaci procesů s EDI dokonce i ty nejmenší firmy. Nová vlna technologií přináší nová řešení jako Web EDI, cloudové EDI, EDI jako službu, API atd. a eliminuje technologické překážky, které by zapojení bránily. EDI je dnes jednodušší než kdy dříve.
7) Úspěšné EDI se používá po celém světě
V dnešním globalizovaném světě je mnoho firem součástí většího dodavatelského řetězce, ať už nakupují suroviny ze zahraničí nebo vyvážejí své vlastní zboží. Společnosti, zabývající se spotřebním zbožím, chápou EDI standardy – jako EANCOM – stejně, ať se nacházejí kdekoli na světě: v USA, v Praze nebo v Číně. Úspěšné EDI přece nezná hranic!
Chcete se o přínosech EDI dozvědět více? Pokud ano, pošlete nám svůj dotaz do kontaktního pole vpravo.
Autor
Viktor Petráš
Obchodní a marketingový ředitel pro EDITEL CZ&SK
O společnosti EDITEL
EDITEL je mezinárodním předním poskytovatelem služeb v oblasti elektronické výměny dokumentů EDI (z anglického originálu Electronic Data Interchange), který se specializuje na optimalizaci procesů dodavatelského řetězce. Společnost poskytuje služby klientům v mnoha různých odvětvích.
Portrait photo copyright Editel/Roman Chudý
Symbolic image copyright pixabay