EDI a B2B komunikace pro pokročilé služby HOPI
HOPI vyměňuje každý měsíc přibližně milion EDI zpráv se svými partnery. Tyto zprávy slouží k řízení logistických služeb. Díky vyspělému IT zázemí založenému na systému SAP má HOPI kompletní kontrolu nad logistickými operacemi svých klientů v jejich skladech, včetně řízení dodávek zákazníkům.
Zároveň se v informačních systémech zákazníků udržuje aktuální stav skladů a všech operací. Při budování EDI a B2B komunikace s obchodními partnery využívá služeb společnosti EDITEL CZ.
Budování EDI komunikace s partnery je kontinuální projekt
Společnost HOPI zavedla svou první EDI komunikaci v rámci logistického projektu crossdockingu pro společnost Makro v roce 1998. Od té doby se jí dařilo realizovat řadu logistických projektů, kde hraje významnou roli vzájemná EDI a B2B komunikace se zákazníky. Tyto požadavky se však mohou lišit, co se týče způsobu realizace datového přenosu. HOPI řeší tyto rozdíly implementací IBM Sterling B2B Integrator a GENTRAN:Serveru, které jsou propojeny se SAP systémem HOPI a umožňují vzájemnou komunikaci pomocí business integrační platformy eXite nebo přímo s využitím různých komunikačních protokolů.
Prostřednictvím EDI lze plně řídit logistické operace
Řada zákazníků realizovala se společností HOPI kompletní řízení logistických operací prostřednictvím EDI komunikace na bázi zpráv EANCOM. Nadnárodní společnosti tímto způsobem často pokrývají jednotné řízení svých lokálních logistických providerů v různých zemích. V tomto případě se společnost HOPI musí přizpůsobit navrženému scénáři komunikace, který se v jednotlivých implementacích drobně odlišuje v použitých druzích EDI zpráv, ale většinou pokrývá tyto základní oblasti:
- Výměnu kmenových dat o zboží a informací o partnerech včetně odběratelů
- Řízení příjmu zboží na sklad z jednotlivých výrobních závodů
- Řízení dodávek zboží k odběratelům
- Řízení interních operací se zbožím v rámci skladu včetně Co-Packingu a podobně
- Informace o stavu skladu
Komunikace zabezpečuje kompletní vzájemnou obousměrnou datovou výměnu tak, aby měl zákazník i ve svém informačním systému k dispozici plný obraz operací probíhajících u logistického providera. Příkladem je následující typový scénář komunikace:
„Začínáme komunikaci výměnou klíčových dat o našem skladovaném sortimentu pomocí zpráv PRODAT nebo PRICAT. Ty nám umožňují identifikovat jednotlivé položky pomocí GTIN kódů a získat důležité informace o všech úrovních balení, od spotřebitelských jednotek až po palety. Tyto informace nám pomáhají s logistickými operacemi, a to včetně informací o rozměrech, hmotnosti, požadované minimální trvanlivosti od dodání, způsobu manipulace se zbožím a skladování. S našimi partnery potom vyměňujeme informace prostřednictvím zprávy PARTIN, včetně GLN kódů jednotlivých dodacích míst a dalších informací o našich odběratelích,“ říká vedoucí IT analytik HOPI Holding Michal Durda.
Zákazník zná vždy aktuální stav svého skladu v HOPI
Sklady HOPI informují své zákazníky o dodávkách zboží prostřednictvím avíz DESADV – buď ve standardní nebo paletové formě s SSCC kódem například pro společnosti Makro, Albert, Rohlík. Dodací list obsahuje také informace o šaržích a expiraci produktů. Poté, co zákazník potvrdí příjem, obdrží elektronickou příjemku – zprávu RECADV – což mu umožní aktualizovat stav svého skladu v HOPI. Logistický poskytovatel řídí dodávky k odběratelům na základě zprávy INSDES – instrukce k dodávce, generované zákazníkem na základě objednávek od svých klientů. Zákazník může sledovat stav dodávky prostřednictvím zprávy OSTRPT – report o stavu objednávky, která je vygenerována v různých fázích dodávky. HOPI také zpracovává EDI dodací listy pro své zákazníky a poskytuje potvrzené dodací listy na svém webovém portálu. Někdy jsou také zákazníkům posílány DESADV zprávy s informacemi o šaržích a exspiraci zboží dodávaného k odběratelům.
Komplexní řízení logistiky včetně méně obvyklých operací
Výměnou zpráv HANMOV a INVRPT mohou zákazníci HOPI snadno řídit všechny skladové operace včetně Co-Packingu. Tyto zprávy zákazníka informují o pohybu zboží v reálném čase a vytváření stavové zprávy INVRPT umožňuje plný přehled o stavu skladu. Tuto implementaci EDI komunikace umožňuje zákazníkům řídit všechny logistické operace, včetně méně obvyklých jako zpětný svoz. Zároveň mohou mít plný obraz všech operací ve svém informačním systému téměř v reálném čase a generovat dodací listy pro své odběratele. Stejným způsobem lze řídit i logistiku pro obchodní řetězce, když HOPI poskytuje logistické služby.
Implementace EDI s logistickým providerem poskytuje výhody oběma stranám
Pomocí EDI komunikace v rámci více než 25 logistických projektů ve společnosti HOPI se stalo řízení logistických služeb snadnější než kdy předtím. Tato rychlá a bezchybná elektronická komunikace, která při výměně stovek zpráv denně, je nezbytnou součástí pro každého, kdo hledá efektivní řešení. Zákazníci nyní mohou mít přehled o všech logistických operacích přímo ve svých informačních systémech. Pro velké nadnárodní společnosti to znamená jednotnou komunikaci se svými logistickými dodavateli v různých zemích.
O společnosti
Rodinná firma založená Františkem Piškaninem v roce 1992, se stala jednou z nejvýznamnějších logistických společností ve střední Evropě. Dnes působí v pěti zemích a zaměstnává více než 5000 lidí a vlastní přes 1000 vozidel, které se starají o komplexní logistické procesy pro významné zákazníky, jako jsou Makro, Metro, Albert, Tesco a Billa a dodavatele, jako jsou Nestlé, Procter & Gamble, Unilever, Mondelez a další. Tyto společnosti využívají EDI komunikaci s HOPI pro řízení logistických operací na bázi zpráv GS1 EANCOM nebo GS1 XML. HOPI začala budovat svou EDI komunikaci už v roce 1998 pro logistický projekt crossdockingu pro společnost Makro.
Symbolic image copyright HOPI
Logo copyright HOPI