EDI ve společnosti Kotányi
Tajemná ingredience EDI
EDI? Sotva si to všimnu, prostě to funguje! Takto vnímá EDI Martin Lorenz.
V minulém roce pan Lorenz ve společnosti Kotányi zastával funkci ředitele IT a nyní je zodpovědný i za všechny záležitosti týkající se EDI. Úroveň důležitosti EDI není zřejmá, pokud se nepodíváme na objem údajů zpracovávaných prostřednictvím EDI každý rok. V Kotányi to představuje v průměru 250 000 EDI zpráv ročně, které si vyměňuje prostřednictvím EDI platformy eXite od EDITELu.
Pro Kotányi je nejvyšší prioritou rychlost, protože objednávky musí být vybaveny do 24 hodin. Všechny objednávky (ORDERS) přijaté do 11:00 hod. jsou zákazníkům doručovány ještě týž den. Většinou tyto objednávky mohou obsahovat více než 150 různých položek zboží, jak vysvětluje Martin Lorenz:
Bez EDI by nebylo možné zpracovat tyto objednávky v takovém krátkém časovém úseku.
Pokud se jedná o elektronickou výměnu dat ve společnosti zabývající se exportem – mimochodem, Kotányi vyváží 71 % své celkové produkce – společnost je skutečným průkopníkem. Společnost Kotányi si vyměňuje zprávy prostřednictvím eXite celkově napříč osmi zeměmi. Kromě Rakouska spolupracují s Německem, Českou republikou, Chorvatskem, Maďarskem, Polskem, Slovinskem a Slovenskem. Podle pana Lorenza to na mezinárodní úrovni také funguje hladce:
V celé Evropě se většinou zabýváme stejnými obchodními řetězci, což se promítá do množství synergií.
Skutečnost, že všechny pobočky fungují centrálně prostřednictvím společného systému ERP (Infor), je také velikou výhodou.
Podpora ze strany EDITELu se obvykle vyžaduje pouze při rozšiřování systému. Ještě nedávno sem patřilo například zavedení zpracování faktur a dobropisů (INVOIC) prostřednictvím EDI v Maďarsku, implementace elektronického podpisu v České republice a zavedení elektronických příjemek (RECADV) pro Spar ve Slovinsku. Ve většině případů tyto speciální EDI požadavky definuje zákazník.
Děláme vše, co je v našich silách, abychom implementovali tyto požadavky zákazníků maximálně do jednoho až dvou týdnů, řekl Martin Lorenz.
Pokud jde o vlastní zaměstnance společnosti, Kotányi je v oblasti EDI velmi inovativní. Jedním z příkladů je systém BuyIT, online objednávkový EDI portál, který Kotányi využívá pro své servisní pracovníky v terénu. Umožňuje jim zpracovávat objednávky online v době, kdy jsou ještě u zákazníka nebo krátce na to pomocí počítače nebo tabletu, což podle pana Lorenza „dává našim zaměstnancům v terénu přehled o aktuálních objednávkách.“
Co se týče otázky budoucích rozšíření a vylepšení v oblasti EDI domnívá se, že největší potenciál spočívá ve zpracování plateb, což je důvod, proč plánuje v budoucnu podpořit zavedení platebních avíz (REMADV).
Pro nového ředitele IT je nejdůležitější prostě to, že vše probíhá tak hladce jako předtím, protože si nemůžeme dovolit, aby se naše výrobky opozdili s dodávkou ani jen o jeden den. Teď i v budoucnosti tato „tajemná ingredience“ EDI zajistí, že se něco takového nestalo a nestane.
Den v Kotányi podle čísel:
- 1 milión vyrobených produktů
- 4 500 různých čísel artiklů
- 3 000 – 5 000 objednaných položek
- až 1 000 EDI zpráv
- klienti ve více než 40 zemích
- 24 hodin od objednávky po doručení
O Kotányi
Společnost Kotányi, založena v roce 1881 v maďarském městě Szeged, je jedním z nejúspěšnějších rodinných podniků v Rakousku. Kromě toho, že je lídrem na trhu v Rakousku, patří tato společnost specializující se na koření i mezi top značky na trhu v 20 zemích střední a východní Evropy. Po zvýšení prodeje o 5 procent na celkem 165 milionů EUR v roce 2018 společnost Kotányi i nadále roste. Společnost se sídlem ve Wolkersdorf v Dolním Rakousku má 570 zaměstnanců.
Symbolic image copyright Kotányi
Logo copyright Kotányi