Slovnaft těží z výhod EDI
Síť 253 čerpacích stanic SLOVNAFT, a.s., člen skupiny MOL, pracuje denně na svých provozech se stovkami položek. Pro usnadnění procesů elektronické výměny dokumentů proto používá řešení od společnosti EDITEL. Slovnaft tak těží z elektronické výměny dat, která přispívá ke zvýšení efektivity dodavatelsko-odběratelského procesu.
Historie spolupráce se Slovnaftem se datuje od roku 2015, kdy síť čerpacích stanic Lukoil v České republice převzala skupina MOL. Lukoil ukončil své aktivity ve střední Evropě, přičemž českou síť odkoupila společnost MOL Česká republika, s.r.o. a provoz velmi úspěšně transformovala na MOL CZ. Jelikož již existovaly některé nástroje podporující elektronickou výměnu dokumentů, MOL CZ a sesterská společnost SLOVNAFT, a.s., se rozhodli pro jejich ponechání a rozšíření o další moduly. Dnes je například technická část EDI (tzv. Backend) sítě MOL CZ spravována v slovenském Slovnaftu a v Čechách operují EDI koordinátoři.
Implementace EDI ve Slovnaftu probíhala takzvaně na zelené louce. Čili nebyla nutná migrace z jednoho systému na druhý jako v Čechách. Zpočátku EDI systém sloužil pouze na správu faktur. EDITEL poskytl klientovi softwarový mechanismus pro formální vyhodnocení faktur a kontrolu elektronického podpisu (validaci). Jde o základní matematické přepočty, například zda se celková hodnota faktury rovná částce položek a podobně. Předchází se tak chybám ještě před vstupem faktur do centrálního informačního systému SAP, uvádí Štefan Sádovský, výkonný ředitel společnosti EDITEL SK s.r.o.
Dalším krokem projektu spolupráce se Slovnaftem a MOL CZ byla implementace modulu, který umožňuje posílat objednávky partnerům elektronicky. Momentálně je již v plném provozu. Pro představu: Slovnaft si během běžného kalendářního měsíce vymění s partnery přibližně 11.000 faktur a asi 6.700 objednávek.
Slovnaft vyhodnotil moduly EDI jako přínosné a spolu se specialisty z EDITELu hledal další možnosti zefektivnění procesů. Výrazné benefity identifikoval v oblasti dodacích listů zboží (tzv. Avízo o dodávce). Běžně v praxi může mít dodací list až okolo 300 položek, přičemž personál čerpací stanice jej dosud kontroloval ručně a zadával do informačního systému. V době největší špičky se příjem zboží přesouval až do časů po odchodu vozidla dodavatele. Dodavatel tedy neměl informaci, zda příjem proběhl v pořádku nebo se vyskytly nesrovnalosti mezi fyzickým stavem a položkami v dodacím listu.
Cílem projektu tedy byla implementace modulu zpracování dodacích listů a generování elektronických příjemek pro dodavatele. V plném provozu systému dodavatel nebude muset čekat, až mu řidiči přivezou dodací listy, softwarově si bude umět porovnat příjemku se svým dodacím listem a vystavit fakturu.
Předejde se vzniku například různých dobropisů. Díky EDI archivu od společnosti EDITEL bude moci Slovnaft celý obchodní případ, tedy objednávku, dodací list, související fakturu a dobropis či další návazné dokumenty sledovat v jednom přehledném softwarovém řešení.