Vyměňujte si data po celém světě prostřednictvím eXite
Jak funguje EDI platforma eXite
K dnešnímu dni používá eXite více než 20 000 společností po celém světě. A přesto má pro mnoho lidí toto informační středisko pro elektronickou výměnu dat (EDI) stále trochu mystický nádech: Běží data skutečně přes internet? Potřebuji k tomu, abych jej mohl začít používat, hardware, jiný operační systém nebo dokonce speciální firewall? Jaké monitorovací funkce eXite nabízí? Přečtěte si tento příspěvek na blogu EDI, kde najdete odpovědi na tyto a další otázky.
Mnoho průmyslových odvětví provozuje své elektronické objednávky, dodací listy, faktury a další obchodní dokumenty prostřednictvím platformy eXite. Ať už rakouský dodavatel automobilového průmyslu dodává díly německému výrobci automobilů na bázi just-in-time nebo výrobce produktů z Burgenlandu dodává denně čerstvé zboží velkému maloobchodnímu řetězci, eXite vždy funguje jako hodinky na pozadí. To umožňuje mnoho sofistikovaných funkcí. Ale proč tomu tak je? Začněme od začátku s několika jednoduchými otázkami a odpověďmi.
Budou moji zaměstnanci potřebovat nový hardware, aby se moje společnost mohla připojit k eXite?
Ne, obvykle to není nutné. U našich tzv. integrovaných řešení používáme rozhraní pro napojení firemního ERP systému (Enterprise Resource Planning) na eXite. Díky tomu se objednávky již nemusí zaznamenávat ručně, ale půjdou do systému ERP, což šetří čas a eliminuje chyby. Také dodací listy, faktury a další dokumenty mohou být odesílány přímo z ERP systému do systémů obchodních partnerů. Prostřednictvím připojení k eXite jsou tyto údaje následně automaticky vyměňovány s předem definovanými obchodními partnery.
Co se dělá pro to, aby se zajistilo, že se údaje dostanou ke správným obchodním partnerům?
Aby to bylo zajištěno, jsou každé společnosti na světě, která se účastní elektronické výměny dat, přidělena standardizovaná čísla. V odvětví spotřebního zboží se široce používají takzvaná GLN (Global Location Numbers). V České republice má přidělování těchto čísel na starosti GS1 Czech Republic. V automobilovém průmyslu je ODETTE ID jedním z běžně používaných čísel. V konečném důsledku jde o jednoznačnou identifikaci společností. Tato identifikační čísla jsou srovnatelná s IP adresami, které jsou přiřazeny všem zařízením, která se připojují k internetu.
Co se stane, když dojde k výpadku internetu? Nebo může dojít k výpadku proudu?
Samotný eXite běží v zabezpečeném centru pro zpracování dat, které má záložní napájení, a proto bude eXite fungovat i během rozsáhlého výpadku napájení. Pokud dojde k výpadku internetu, eXite bude stále „v éteru“ a přenese data, jakmile bude obchodní partner opět online.
Více než 20 000 společností používá eXite. Znamená to, že se mohu zapojit do elektronické výměny dat s více než 20 000 společnostmi?
Je to ještě lepší! S eXite jste připojeni ke všem uživatelům EDI po celém světě, což znamená, že neexistují žádná geografická ani virtuální omezení pro výměnu dat. V praxi si eXite může vyměňovat data s jakoukoli společností na světě, která je vybavena pro používání EDI.
Co se stane, když nebudu používat žádný (ERP) systém?
V tom případě je skvělou alternativou tzv. Web EDI řešení. Pokud zvolíte tuto možnost, budou veškeré elektronické doklady, jako jsou objednávky (ORDERS), faktury (INVOIC), dodací listy (DESADV) a další obchodní dokumenty, zpracovávány prostřednictvím online formuláře. eXite pracuje na pozadí, aby zajistil spolehlivý přenos vašich dat vašemu obchodnímu partnerovi. Malé společnosti mají tendenci volit tuto alternativu, protože mají omezené odborné znalosti v dané oblasti.
Jak si udržujete přehled o všech těchto transakcích?
To není problém, protože všechny online nástroje eXite zajišťují plnou transparentnost. eXite pečlivě zaznamenává každý proces přenosu dat. Prostřednictvím našich online služeb eXite budete mít vždy úplný přehled o dokumentech, které jste odeslali a obdrželi. Máte možnost vyhledávat konkrétní dokumenty a transakce za libovolné časové období. Jednotlivé transakce můžete dokonce propojit pomocí odkazů na dokumenty a zjistit, zda v nich nechybí nějaká data. Můžete například zkontrolovat, zda pro konkrétní objednávku existuje odpovídající dodací avízo a zda je pro každou objednávku k dispozici faktura. Kromě toho máme k dispozici e-mailové zprávy o stavu doručení vašich zpráv, které vám poskytnou ještě lepší přehled. Uživatelé mají k dispozici chytrý přístrojový panel, který je srovnatelný s kokpitem v letecké společnosti, což jim umožňuje sledovat jejich aktivity na denní bázi.
Potřebují jednotliví uživatelé eXite další firewally nebo řešení internetové bezpečnosti?
Obvykle není třeba kupovat žádná další řešení kromě těch, která již máte. Je ale samozřejmé, že EDI vyžaduje spojení s okolním světem. Než tedy začnete EDI využívat, vysvětlíme vám, jaké kroky přesně musíte podniknout v souvislosti s vaším stávajícím firewallem a jak bude navázána komunikace. Samotný eXite má víceúrovňovou koncepci firewallu pro maximální bezpečnost. Všechny datové přenosy jsou šifrovány, protokoly přenosů jsou digitálně podepsány a servery jsou trvale monitorovány. Kromě toho máme pravidelné audity a penetrační testy pro celou infrastrukturu. eXite je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Máte technickou podporu, která je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu?
Ano, samozřejmě, že ano! Pokud potřebujete okamžitou technickou pomoc mimo naši pracovní dobu, můžete zavolat na naši technickou podporu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Samozřejmě, že moji kolegové i já jsme vždy rádi zodpověděli jakékoliv další vaše dotazy. Pro zaslání dotazu prosím použijte kontaktní pole vpravo.
Autor
Alexander Schaefer
CIO, EDITEL Austria
O společnosti EDITEL
EDITEL je mezinárodním předním poskytovatelem služeb v oblasti elektronické výměny dokumentů EDI (z anglického originálu Electronic Data Interchange), který se specializuje na optimalizaci procesů dodavatelského řetězce. Společnost poskytuje služby klientům v mnoha různých odvětvích.
Portrait photo copyright Editel/Petra Spiola
Symbolic image copyright iStockphoto, NicoEINico